Saturday, October 23, 2010

marah vs SABAR

sume org ader sfat mrh....

kdg2  x mampu nk bendung....

"ye la, kalu dh mlampau ngat, sape pon jd mrh"

"maunya aku x geram...!dh die yg cri pasal...mrh aku dlu...aih pastu..ha dpt la..."

"suka suki dier je nk mrh org, ape?die ingat dier je baran??"

ahak...bnyk lg ayt lain....

tp ni antara yg slalu aku dgr...
n paling x pon...aku terlibat sma.....
kdg x sdar pon, ntah cmner, tetba jd mrh.....
teba raser hangin....
kalu yg jnis leh sbar tu, bgus la.....
tp tuk org yg BARAN??

org kata, kalu  kiter tgh mrh tim bdiiri, maka duduk la...
kalu mrh jgak waktu duduk, maka pergi la.....ilangkan dri dr tempat tu....
kalu stil prasaan marah tu wujud.....
BANGKIT DAN BERWUDHUK LAH....

aiyak x ingat ni ayat kat ner la......

dgn kata lain....
selagi mampu....
bersabar........
bertenang....
hembus nafas ngan kuat!hehe

but.....aku ader terbaca psl marah ni......

sj nk share.....
bkn wat baik...tp pe yg aku bca jer.. :)

-------------------------------------------------------------------------------------------


perasaan benci dan marah boleh berjangkit-jangkit.
perasaan benci dan marah boleh menyebabkan fi tnah.


Rasulullah ada bersabda:

" Awasilah diri kamu daripada sifat marah kerana marah itu menyalakan api dalam hati anak Adam. "

[HR Abu Said Al-Khurdi ]




Contoh dari Hadis (kisah) untuk dijadikan teladan

Abu Hurairah dan Said Al-Magburi meriwayatkan:

" Ada seseorang lelaki memarahi Saidina Abu Bakar. 
Ketika itu Rasulullah duduk di sebelahnya. Nabi diam saja, begitu juga Abu Bakar.

Selepas orang itu selesai memaki hamun dengan mengeluarkan kata-kata kesat, 
Abu Bakar membalas makian itu, tetapi Rasulullah bangun dan beredar dari situ. 
Abu Bakar hairan dan terus mengekori Nabi Muhammad sambil berkata: 
"Ya Rasulullah, dia memaki saya dan engkau pula diam. Ketika saya menjawab maki hamun itu, tiba-tiba engkau bangun lalu pergi."

Rasulullah lantas menjawab: "Sesungguhnya malaikat mengembalikan semua makian orang itu kepadanya ketika engkau diam, tetapi ketika engkau membalas makian itu, maka malaikat pergi dan syaitan pula masuk dan saya tidak suka duduk bersama syaitan."

Rasulullah kemudian bersabda lagi: "Allah akan memuliakan hamba-Nya ketika sedang dianiaya lalu memberikan kemaafan sambil mengharapkan keredhaan Allah. "


Sesungguhnya Allah dan juga rasulnya juga yang lebih mengetahui.

aku hina....
tp sekadar kongsi ilmu......
marah susah nk d ilangkan....
tp kita mampu buat......
marah itu d kurangkan....
sampai satu masa dgn izin allah......
Insya allah marah itu akan reda.....

"Ya Allah jangan Kau uji kami dangan ujian yang tidak tertanggung oleh kami, sesungguhnya kami hambaMu yang daif dan lemah."

bnyakkan bsabar......
erm ayat ni juga khas tuk dri aku hehehehhe

camat beramal!! :)


No comments: